*

Auteur Topic: Soorten schulden en verjaringen  (gelezen 19415 keer)

debbie

• Gast
Soorten schulden en verjaringen
« Gepost op: 19 december 2005, 20:40:20 »
De verjaringstermijnen zijn bepaald door verschillende wetten en zijn nogal uiteenlopend.

ALGEMENE REGEL:

-Als een schuld gemaakt is in het kader van een contract, dan geldt een verjaringstermijn van 10 jaar

-Als een schuld niet gemaakt is in het kader van een contract, dan bedraagt de verjaringstermijn 5 jaar.

-Voor alles wat de «zakelijke rechtsvorderingen» aangaat, d.w.z. ondermeer betreffende de eigendomsrechten van een gebouw, geldt nog altijd een verjaringstermijn van 30 jaar.

SPECIFIEKE GEVALLEN:

Kredietovereenkomsten: in principe bedraagt de verjaringstermijn 10 jaar, maar de termijn voor de intresten, met name de nalatigheidsintresten, duurt 5 jaar.

-Facturen van elektriciteit, water, de levering van energie in het algemeen: 10 jaar.

-Factuur van een handelaar aan een particulier die geen handelaar is: 1 jaar (maar als het gaat om de plaatsing van bijvoorbeeld een Cv-ketel, dan kan men niet spreken van een gewone verkoop van een goed of een artikel. Dan spreekt men van een aannemingscontract en de verjaringstermijn hiervoor is 10 jaar).

-Facturen van dokters en ziekenhuizen: 2 jaar  

Opgelet: als de mutualiteit u niet de geldsom terugstort waarop u meent recht te hebben, en als het gaat om een medische schuldeis, dan geldt ook voor u de verjaringstermijn van twee jaar! Met andere woorden: reageer meteen!

-Alimentatie (achterstallige): 5 jaar.

-Huur (achterstallige): 5 jaar,

-huur (bedrag van de indexering): 1 jaar.

-Erelonen van advocaten en experts: 5 jaar

-Erelonen van gerechtsdeurwaarders: 1 jaar

-Verzekeringen: 3 jaar

BELANGRIJK:

Een schuldeiser dagvaardt mij voor een verjaarde schuldeis: moet ik mij hiermee nog bezighouden?

Ja! De verjaring wordt namelijk niet automatisch toegekend door de rechter. Met andere woorden, u moet u ofwel voor de rechtbank melden, ofwel u laten vertegenwoordigen door een advocaat en de verjaring argumenteren.

Als u niet reageert en u afwezig bent of u niet laat vertegenwoordigen op de zitting, dan zal de schuldeiser uw veroordeling bekomen, zelfs als de schuldeis verjaard is.

Kan de verjaring onderbroken worden?

De verjaring wordt onderbroken (met andere woorden, de tellers worden weer op nul gezet) als:

-U een schuldbekentenis ondertekent. Het vragen van uitstel voor betaling komt neer op een expliciete of een stilzwijgende schuldbekentenis.

-De schuldeiser juridische stappen zet (dagvaarding, veroordeling of beslagname).

-De verjaring wordt niet onderbroken door een gewone brief, een aangetekend schrijven, een ingebrekestelling van de schuldeiser of het incassobureau belast met het recupereren van het geld.

Bron: http://www.dignitas.be/nl/les_priscriptions_nl.html

guerin

• Gast
RE: Soorten schulden en verjaringen
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2005, 23:04:04 »
Meer van dit!

Dank je Debbie

Bokkerijder

• Gast
RE: Soorten schulden en verjaringen
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2005, 16:58:34 »
Dit is zeer zeker een nuttige posting.  Bedankt debbie. Nu kan ik hier eens komen kijken als er ooit nog een factuur binnenrolt.  Ooit heb ik deurwaarders achter me aan gekregen voor een niet betaalde gemeentebelasting in Elsene waar ik zelfs nooit een factuur van heb gezien.  Sterk hè.

« Laatst bewerkt op: 30 juli 2007, 12:59:34 door kobaf »

Offline De Kat

• V
  • dakloze
Re: Soorten schulden en verjaringen
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2008, 04:18:08 »
Wat moet ik daaronder verstaan?

Vb: je ondergaat en operatie, maar kan niet betalen. Wil dit zeggen dat ze na twee jaar hun recht verliezen op dat geld?

Ze kunnen wel, en dat doen ze wel, proberen de centen te recupereren, maar tenslotte kan je een kei niet stropen.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2008, 09:55:38 door De Kat »

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2008, 08:18:03 »

Vb: je ondergaat en operatie, maar kan niet betalen. Wil dit zeggen dat ze na twee jaar hun recht verliezen op dat geld?

als ze je twee jaar geen aanmaning sturen dan verliezen ze idd dat recht ja.

ps een dakloze kunnen ze niks sturen - ook geen aanmaningen dus  ;)
waarschuwing ! neem de uitlatingen van kobaf vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline De Kat

• V
  • dakloze
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2008, 09:58:27 »
als ze je twee jaar geen aanmaning sturen dan verliezen ze idd dat recht ja.

ps een dakloze kunnen ze niks sturen - ook geen aanmaningen dus  ;)

Het is mogelijks een oplossing als je geen collectieve wil aanvragen. Een oplossing omdat ze op een bepaald moment niet meer kunnen stropen. Moeten ze wel vergeten aanmaningen te sturen. Doen ze het binnen de twee jaar, dan zetten ze de teller blijkbaar op nul en hang je er weer aan vast voor minstens twee jaar.

Denk wel dat ze dit, eenvouding de dag van vandaag, automatisch doen.

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2008, 10:13:05 »
Het is mogelijks een oplossing als je geen collectieve wil aanvragen. Een oplossing omdat ze op een bepaald moment niet meer kunnen stropen. Moeten ze wel vergeten aanmaningen te sturen. Doen ze het binnen de twee jaar, dan zetten ze de teller blijkbaar op nul en hang je er weer aan vast voor minstens twee jaar.

Denk wel dat ze dit, eenvouding de dag van vandaag, automatisch doen.
waar ik op doelde dat is dat ze je gewoon geen aanmaningen kunnen sturen als je ambtelijk geschrapt bent

ik zou niemand aanraden om hiervoor speciaal dakloos te worden - maar als je het toch bent - is het één vd weinige voordelen eraan - je kan niet bewijsbaar in gebreke gesteld worden als je geen officieel adres hebt - en dus verjaren na een tijd de meeste van je schulden.
waarschuwing ! neem de uitlatingen van kobaf vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline De Kat

• V
  • dakloze
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2008, 10:18:03 »
waar ik op doelde dat is dat ze je gewoon geen aanmaningen kunnen sturen als je ambtelijk geschrapt bent

ik zou niemand aanraden om hiervoor speciaal dakloos te worden - maar als je het toch bent - is het één vd weinige voordelen eraan - je kan niet bewijsbaar in gebreke gesteld worden als je geen officieel adres hebt - en dus verjaren na een tijd de meeste van je schulden.

Ik ben momenteel ambtelijk geschrapt, maar daar doelde ik niet op. Het kan een manier zijn, welliswaar met veel addertjes, om aan enige schulden te ontsnappen zelfs als je een ingeschreven bent. Moet je wel rekenen op hun fouten...

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2008, 10:20:07 »
als je ingeschreven bent kan het idd ook maar dan moet je idd wel rekenen op hun fouten - maar als je ambtelijk geschrapt bent mogen ze het zich gerust op tijd herinneren. Ze zijn dan niet in staat om jouw te doen herinneren en moeten machteloos toezien hoe de schuld verjaart  :D.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2008, 10:21:53 door kobaf »

Offline De Kat

• V
  • dakloze
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2008, 10:22:16 »
als je ingeschreven bent moet je idd rekenen op hun fouten - maar als je ambtelijk geschrapt bent mogen ze het zich gerust op tijd herinneren. Ze zijn dan niet in staat om jouw te doen herinneren en moeten machteloos toezien hoe de schuld verjaart  :D.

Ik denk dat ze je snel vinden éénmaal je terug ingeschreven bent... We zullen zien.

Een buur van mij kreeg na 4 dagen al een eerste brief van een advocaat. Nu, ik ken de exacte omstandigheden niet, maar met de huidige informatica is het kinderspel geworden om je te vinden.

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2008, 10:40:45 »
Ik denk dat ze je snel vinden éénmaal je terug ingeschreven bent... We zullen zien.

Een buur van mij kreeg na 4 dagen al een eerste brief van een advocaat. Nu, ik ken de exacte omstandigheden niet, maar met de huidige informatica is het kinderspel geworden om je te vinden.
ja inderdaad dat klopt - maar als intussen de verjaringstermijn is verstreken dan mogen ze je vinden - dan zijn ze te laat met hun herinnering en hebben ze pech - want de schuld is dan al verjaart.

Meestal kennen schuldeisers de verjaringstermijnen zelf ook maar al te goed - en als ze te laat zijn hoor je er meestal automatisch niets meer van. De enige manier waarop ze je dan nog zitten kunnen hebben dat is als je een betalingsplan ofzo ondertekent. Waartoe je - nogmaals wegens verjaring - niet (meer ) verplicht bent.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2008, 10:44:02 door kobaf »

Offline TurtleTJones

• V
  • leefloner
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2008, 11:11:18 »
Ik zou bovenop alle prachtig geformuleerde info ,ook nog volgende "tip" willen meegeven:
Schulden lager dan 1500euro ,daar kom je in de praktijk bijna altijd mee weg.
Waarom?
1500euro is het minimum bedrag waarvoor schuldeisers gerechtelijke stappen kunnen ondernemen.
Ik denk dat het daarom is dat er zoveel incasso op de markt zijn om diegene die niet bij kennis zijn zo toch nog geld te laten ophoesten (incasso ,maar dat zal je al wel weten ,hebben geen enkel wettelijk recht om ook maar iets te ondernemen).
Ook deurwaarders ,aangesteld door weet ik veel wie of wat ,weten dat van die 1500euro ,maar die hebben dan ook de neiging om voor een luttel bedrag een veel te hoge kosten bijlage op te maken.

Ok ,nog iets dat misschien wenselijk is om weten :
schulden aan de bank...
Indien een bank u heeft toegelaten om meer in debet te gaan dan in uw contract is toegelaten ,dan verliest de bank zijn recht tot het terugeisen van die gelden (opletten ,want dat moet wel via de rechter uitgesproken worden).
Idem met intersten op debet.

Dus als je bv een rekening hebt waarvan je max 1250euro in het rood kan gaan ,en ze laten toe dat je tot 5000euro in het rood gaat en ze blijven u ook nog eens intresten aanrekenen op die -5000euro ,dan stelt de wetgeving en de rechter dat je als schuldenaar niettemin max 1250euro daarvan moets terugbetalen.
Als je een rekening hebt waarmee je niet in het rood kan en je slaagt en ze laten het toch toe ,dan heeft de bank nergens recht op.

Tot slot ,maar ik ben niet 100% zeker hiervan ,maar ik dacht altijd dat (achterstallig) onderhoudsgeld geen verjaring kende.
Reden waarom ik de 5jaar die hier wordt opgegeven in twijfel trek is volgende:
Mijn echte vader ,is een paar weken na mijn geboorte met de noorderzon richting States vertrokken ,nadat hij tevens ook voor een toenmalige 6miljoen Bfr van de bank waarop hij en mijn moeder werkten had gefraudeert.
Na 14jaar is die terug naar Belgie gekomen (verjaringstermijn voor fraude en diefstal was dan voorbij) en is moeder beginnen procederen om vanaf toen tot nu nog steeds af en toe een habbekrats te bekomen.
Ik ben nu 36 en ik ben gestopt met schoolgaan op m'n 20ste ,wat inhoudt dat moeder dus al 16jaar na de laatste verplichting tot onderhoudsgeld nog steeds tegen hem procedeert daarvoor.

Of handelt het hierbij gewoon om het feit dat men inderdaad telkens men een nieuwe procedure begint ,men de teller opnieuw op nu zet?
Je zou voor minder het bos door de bomen nog zien he... >:D

Offline Nath

• brave werkmens
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2009, 15:40:24 »
Vraagje...
Na jaren niets meer te hebben gehoord van ex(uiteen in november 2002), krijg ik nu plots een sms dat ik nog 1300euro aan hem moet..
Ik was dit stopgezet omdat ik het financieel heel moeilijk had en hij ondertussen wél grote sier maakte en een kast van een huis aan het bouwen was.
Klopt dit echt van die "voor minder dan 15OOeuro doen ze geen moeite"?
En volgens een zelfgeschreven brief van mijn ex in 2004 diende die som tegen dec 2003 betaald te zijn...Geldt hier de verjaringstermijn van 5jaar??

Dankewel bij voorbaat

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2009, 15:58:15 »
waar turtletjones dit schreef had hij het wel over schulden bij grote bedrijven zoals bvb electrabel, luminus enzo

en zij doen voor minder dan 1500 euro ofzo idd meestal geen moeite ( omdat ze ook weten dat ze met nog meer kosten blijven zitten als ze een rechtzaak starten en er desondanks toch niet in slagen om een kei te stropen )

het hangt hier echter van je ex af - of hij weet of je iets hebt dat kan aangeslagen worden of niet - of loonbeslag mogelijk bij je is enz ...., zullen normaal gezien factoren zijn die hij in overweging neemt vooraleer te beslissen of hij dat geld via het gerecht gaat proberen invorderen of niet

om te kunnen zeggen of de schuld al verjaart is moeten we verder eerst weten wat voor soort schuld het is

Offline Nath

• brave werkmens
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2009, 07:38:18 »
 Het is een gewone "schuld" tussen twee ex'en.
Ik hoop maar dat die verjaringstermijn geldig is en dat idd niemand de moeite wil doen te procederen. Voor mij een mooie som, voor hem enkel wat zakgeld..  >:D

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2009, 08:09:03 »
bij mij is het net omgekeerd nath - ook mijn ex heeft nog een schuld bij mij uitstaan maar zij heeft eigen huis en ikke niks

ik vermoed trouwens dat je ex mogelijk weinig bewijzen zal hebben als het erop aan komt - net zoals ik trouwens tov mijn ex - anders had ze vandaag trouwens nog een deurwaarder aan haar deur staan

hoe dan ook schulden tss exen zijn heel betwistbaar en meestal moeilijk te bewijzen en terug te vorderen
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2009, 08:11:49 door kobaf »

Offline thashaky

• brave werkmens
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2009, 16:35:47 »
Beste Debby
betrefd de verjaring van kredietschulden heb ik volgende vraag, kan een incassobureau
nog andere daden stellen nadat er een afbetalingsplan werd opgemaakt? en zo je, dewelke?
mvg
Willy

leden
  • Totaal aantal leden: 457
  • Latest: omaS
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23721
  • Totaal aantal topics: 2649
  • Online Today: 16
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 11:31:26)
Gebruikers Online