*

Auteur Topic: Onbetaalde rekening Luminus  (gelezen 5198 keer)

Offline Simy.o

• brave werkmens
  • *
  • Geslacht: Man
Onbetaalde rekening Luminus
« Gepost op: 26 september 2008, 18:41:24 »
Wie is er op de hoogte van de procedure bij Luminus bij het niet betalen of laattijdig betalen van de eindafrekening?

Het begint wanneer ik een contract voor Gas aanga bij Luminus in mei 2007.
Al van het begin is de communicatie zeer stroef en onduidelijk.
De eerste afrekening komt, een overschrijvingsformulier is bijgevoegd. Ondertussen is de domiciliëring in orde. Braaf betaal ik de overschrijving op de vervaldag. Bleek dat Luminus het bedrag ook via de domiciliëring had geïnd. Na enkele mails, de eerste braver dan de laatste, wordt het dubbel betaalde bedrag teruggestort.
De einddatum (juli 2008) van het contract nadert en via een aangetekend schrijven zeg ik het contract op en ga een nieuw contract aan bij mijn vorige gasleverancier. Luminus bevestigt de stopzetting.
Half mei worden de meterstanden opgenomen voor de jaarlijkse eindafrekening, dus nog niet de meterstanden op het einde van het contract.
Begin juni krijg ik het gevoel dat de start van de nieuwe leverancier en het einde bij Luminus nog niet in kannen en kruiken is. Ik bel naar de nieuwe leverancier en die bevestigt dat het contract & de levering begint te lopen op 01 juli 2008. Volgens Luminus is er geen sprake van een einddatum, want volgens hen is het contract stilzwijgend verlengd sinds mei 2008. Na enkele telefoontjes, waarom mijn toon harder wordt en waarop ik tegen de medewerkers duidelijk zeg dat de overstap ook de door netbeheerder is bevestigd, klinkt het opeens dat het allemaal in orde is.
Ondertussen heb ik nog geen eindafrekening ontvangen, laat staan een schrijven om de meterstanden (einde contract) te noteren.
Begin juli laat ik aan Luminus weten dat ik nog steeds geen eindafrekening heb ontvangen en dat ik geen facturen meer betaal na half juli. Volgens hen zijn er problemen geweest met de doorstroming van gegevens van de netbeheerder.
Uiteindelijk valt eind juli de eindafrekening in de bus; deze bedraagt zo'n 274€ en de uiterlijke betaaldatum is half augustus.
Ik beslis om deze rekening te betalen, MAAR niet op de voorgestelde datum. Ik geef de betaling bij de bank binnen, waarbij telkens 1/3 wordt betaald op het einde van de maand september, oktober, november van dit jaar (2008).
Verschillende brieven ontvang ik van Luminus met het verzoek om te betalen en bijkomende kosten te vermijden. Blijkbaar is hun administratie daar wel perfect geregeld. Het gaat van een aanmaning naar een aangetekende ingebrekestelling. De bijkomende kosten bekijk ik met zeer grote ogen.

Wie heeft ervaring met het laattijdig betalen van rekeningen bij Luminus?
Moeten deze kosten daadwerkelijk betaald worden?
Wie heeft al eens een deurwaarder langs gekregen? Na hoeveel tijd stuurt Luminus een deurwaarder en welk zijn de kosten hiervan?
Klopt het dat Luminus voor bepaalde kleine bedragen geen moeite doet om deze alsnog op te eisen, al dan niet via deurwaarder of gerechtelijke weg.
Wie heeft ooit een betalingsplan aangegaan?

Graag jullie antwoorden & opmerkingen voor deze betaler, die geen onberekende risico's wil nemen.

Alvast dank.

Groetjes, Simy.O

Offline kobaf

• V
  • Paria
Re: Onbetaalde rekening Luminus
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2008, 23:43:14 »
1e algemene en vaste regel .....

een deurwaarder beslag laten leggen kan men enkel dmv een vonnis van een rechtbank !!!!

één uitzondering daarop dat zijn de belastingen - die kunnen meneer de deurwaarder beslag doen leggen zonder vonnis maar luminus kan dat dus al zeker en vast niet

als het om lage bedragen gaat en vaak over mensen die met de noorderzon zijn vertrokken dan loopt luminus als ze een deurwaarder willen sturen het risico van extra proceskosten ( om het vonnis te bekomen ) en daarom doen ze het in de meeste gevallen voor lage bedragen wellicht idd niet
waarschuwing ! neem de uitlatingen van kobaf vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline De Kat

• V
  • dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2008, 01:51:40 »
De kosten voor drie laattijdige betalingen? Voor 30 euro of zo gaan ze echt geen deurwaarder sturen. Lijkt me sterk. Kosten/baten...

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2008, 10:16:23 »
De kosten voor drie laattijdige betalingen? Voor 30 euro of zo gaan ze echt geen deurwaarder sturen. Lijkt me sterk. Kosten/baten...
zelfs niet voor 3000 euro denk ik - zoals je zelf al zei - hun zijn niks kwijt - ze trekken die 3000 euro gewoon af van hun belasting

gaan ze procederen dan moeten ze wel investeren - en er is kans dat ze die investering er niet uithalen - pure kosten-baten analyse dus idd

moest iemand toch ooit gedagvaard worden door luminus of andere dan horen we dat hier natuurlijk graag
waarschuwing ! neem de uitlatingen van kobaf vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline Simy.o

• brave werkmens
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2008, 17:46:15 »
Hallo allemaal,

Eerste schijf is betaald.....
Nog 2/3 schuld.
Voorlopig geen nieuws van Luminus
En....
Geen nieuws  =   goed nieuws.
Simy.O

Offline Simy.o

• brave werkmens
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2008, 18:57:39 »
Hoi,

Tweede schijf en de derde schijf en laatste schijf heb ik versneld betaald.
Ik wil van héél die last vanaf zijn.
Het niet betalen van rekeningen geeft me geen prettig gevoel.
Nu alles vereffend is, kan ik dit eindelijk afsluiten.

Mocht Luminus nog iets uit de toverhoed toveren, jullie weten het als tweede  ;)

Groetjes,
Simy.O

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2008, 19:02:21 »
altijd wel tof natuurlijk als je weet dat ze voor niets meer te komen zeuren hebben

en het mag gerust ook eens goed aflopen ook he  :D

bedankt om ons op de hoogte te houden Simy

Offline dolma1

• V
  • Paria
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2009, 18:19:14 »
als jij elke maand die som moet storten aan je huisbaas, die dat dan doorbetaalt aan de boekhouder, die dat dan voor jou moet betalen.....
Of betaal je zelf dadelijk aan caloribel of sibelga of electrabel...
als je slecht betaalt, val je terug op de electrabel en sibelga hoor
da's papperassen via het ocmw en zo
Ga het daar eens bespreken!

See you
dolma

leden
  • Totaal aantal leden: 469
  • Latest: pruts
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23616
  • Totaal aantal topics: 2636
  • Online Today: 31